アンドリュー・バークアンドリュー・バーク |
---|
0
研究業績
学会発表Shinnyūshain: Reconciling Personal Identity, Professional Identity, & Cultural Ideology査読有国内共著BARKE, Andrew;嶋津百代2022年3月 27日Association for Asian Studies (AAS) 2022 ConferenceHonolulu, Hawai’i, USA
論文日本語教育実習における実習生の学びと変化ー日本語教師養成講座の改善にむけてー査読無大学・研究所等紀要国内共著高梨信乃;日高水穂;アンドリュー・バーク;藤田高夫;池田佳子;古川智樹;竹口智之;奥田純子;亀田美保関西大学外国語学部紀要 第26号 pp.89-1062022年3月
論文Mixed-Culture Discussion Activities as a Tool for Developing Pragmatic and Intercultural Awareness.査読有その他国内共著BARKE, Andrew;嶋津百代Routledgepp.105-1252021年11月 In McConachy, Troy & Anthony J. Liddicoat (eds.) Teaching and Learning Second Language Pragmatics for Intercultural Understanding, pp.105-125. Routledge.
国際学会日本の言語景観のメッセージ性―日本の大学の留学生は何を感じ取るのか―査読有国内共著嶋津百代;Barke, Andrew2021年9月 29日Japanese Studies Association of Australia (JSAA) 2021 ConferenceBrisbane, Australia
国際学会Becoming a Shakaijin: Recent Japanese Graduates Constructing New Professional Identities.査読有国内共著Barke, Andrew;嶋津百代2021年7月 2日17th International Pragmatics ConferenceWinterthur, Switzerland
論文When the model becomes the marginalized: Identity struggles of Japanese job-hunters査読有その他国内共著Barke, Andrew;嶋津百代Palgrave Macmillanpp. 43-642021年3月 3030678245Book chapter. In Kroo, Judit & Kyoko Satoh (eds.) Linguistic Tactics and Strategies of Marginalization in Japanese
国際学会Becoming an Adaptable Conformist: Socialisation experiences of Japanese job-hunters in a globalising world査読有単著Barke, Andrew2019年11月 28日7th Japanese Linguistics SymposiumAuckland, New Zealand
学会発表Getting Past the Gatekeepers: Job-hunter Identities and Strategies査読無単著Barke, Andrew2019年10月 1日キャリア支援を視野に入れた教育実践事例関西大学国際部
論文イデオロギーと現実の言語使用の差異に対する意識化―日本語学習者の語用論的能力育成につながる活動―査読無大学・研究所等紀要国内共著バーク アンドリュー;嶋津百代関西大学外国語学部紀要21号1-17頁2019年10月
論文Identity Construction of Non-Native Academics in Japanese Universities査読有その他単著Barke, AndrewPeter Langpp. 17-282019年8月
国際学会From Student to Shakaijin: The (re)shaping of job-hunter identities査読有国内共著Barke, Andrew;Shimazu, Momoyo2019年6月 14日16th International Pragmatics ConferenceHong Kong
国際学会グローバル化時代のアイデンティティ構築 -就職活動を通して意味づけされる日本人大学生の自己-バーク アンドリュー2018年12月 8日韓国日語教育学会・言語文化教育研究学会ソール、韓国
国際学会Constructing global identities through job hunting: The myths and facts of gurōbaru jinzai. 共著Barke, Andrew;Shimazu, Momoyo2018年6月 28日
国際学会Insider outsiders: Identity struggles of non-Japanese in Japanese workplaces.単著Barke, Andrew2018年6月 28日
論文Constructing identity in the Japanese workplace through dialectal and honorific shifts.査読有単行本単著Barke, Andrew2018年4月 17日9783319635484
教科書Landmark: English Communication 2 (Revised Edition)単行本竹内 理;中田 賀之;本田 勝久;田辺 尚子;池田 真生子;水本 篤;有元 久恵;Barke, Andrew J.;Eberl, Derek Ray;Hult, James Jarrett;株式会社 新興出版社啓林館編集部株式会社 新興出版社啓林館2018年3月 31日
教科書Landmark: English Communication 3 (Revised Edition)単行本共著田辺 尚子;竹内 理;中田 賀之;本田 勝久;池田 真生子;水本 篤;有元 久恵;佐々木 啓成;池ノ上 大輔;石田 正寿;有元 久恵;Barke, Andrew J.;株式会社 新興出版社啓林館編集部株式会社 新興出版社啓林館2018年3月 31日
国際学会Fact or function? A social constructivist approach to improving Japanese L2 learner pragmatic competence in the use of addressee honorifics. 共著Barke, Andrew;Shimazu, Momoyo2017年7月 18日
国際学会Identity construction of non-native academics in Japanese universities: ‘A very difficult position you have to navigate.’ 単著Barke, Andrew2017年5月 13日
国際学会Dialectal and honorific shifts in Japanese workplace meetings. 単著Barke, Andrew2015年7月 29日
学会発表俺の不注意ちゃうやん [It’s not my carelessness]: Dialect in the Japanese workplace.単著Barke, Andrew2014年12月 13日京都
教科書Landmark: English Communication 3単行本共著竹内 理;中田 賀之;本田 勝久;田辺 尚子;池田 真生子;水本 篤;有元 久恵;Barke, Andrew J.;Eberl, Derek Ray;Hult, James Jarrett;株式会社 新興出版社啓林館編集部株式会社 新興出版社啓林館2014年3月 14日
教科書Landmark: English Communication 2単行本共著竹内 理;中田 賀之;本田 勝久;田辺 尚子;池田 真生子;水本 篤;有元 久恵;Barke, Andrew J.;Eberl, Derek Ray;Hult, James Jarrett;株式会社 新興出版社啓林館編集部株式会社 新興出版社啓林館2013年1月 31日
論文Culture in the classroom: A comparative study of classroom discourse management strategies. 査読有大学・研究所等紀要共著Barke, Andrew;Nakamura, Izumi関西大学外国語学部第7号、1~16頁2012年10月
国際学会Variation within the workplace: Japanese reference and address forms in the construction of identity. 単著Barke, Andrew2012年8月 23日
国際学会Constructing identity through reference and address in the Japanese workplace.単著Barke, Andrew2011年7月 5日
論文Situated Functions of Addressee Honorifics in Japanese Television Drama.査読有単行本単著Barke, Andrew2011年
論文Manipulating honorifics in the construction of social identities in Japanese television drama. 査読有学術雑誌単著Barke, Andrew2010年
国際学会Identity construction through self reference in Japanese television drama.単著Barke, Andrew2009年12月
その他の論文「ニュージーランドの大学における教員の個人評価」査読無学術雑誌単著バーク アンドリューオセアニア教育研究2009年9月
国際学会Utilisation and manipulation of honorifics in the construction of social identities in Japanese television drama.単著Barke, Andrew2009年7月
学会発表ニュージーランドの大学における教員の個人評価単著バーク アンドリュー2008年12月 東京
国際学会(Im)politeness and (in)formality in Japanese television dramas.単著Barke, Andrew2007年7月
論文Japanese pronouns of address: Their behaviour and maintenance over time. 査読有単行本共著Barke, Andrew;Uehara, Satoshi2005年
その他の論文2005 New Zealand elections - a closely fought battle. 査読無学術雑誌単著Barke, Andrew2005年
論文「人称代名詞に行われるジェンダーの相互作用」査読有単行本単著バーク アンドリューひつじ書房2004年
学会発表Japanese particles yo, ne, and yone: A functional analysis.共著Barke, Andrew;Kobayashi, Masahiro2003年11月
国際学会Getting the message across: Cultural input in the conveyance of knowledge.単著Barke, Andrew2003年2月
学会発表ニュージーランドと日本の大学の授業の特徴単著バーク アンドリュー2002年12月 岡山大学英語による授業を考えるシンポジウム岡山
論文「全学日本語コースの改善に向けてのアンケート調査」 査読有大学・研究所等紀要共著酒井 峰雄;バーク アンドリュー2002年3月
論文Inconspicuous gender marking: The case of Japanese sentence-final particles YO and NE. 査読有単行本分担執筆Barke, Andrew2001年
国際学会Inconspicuous gender marking: The case of Japanese sentence-final particles YO and NE.単著Barke, Andrew2000年8月 仙台
国際学会The effect of age on the style of discourse among Japanese women.単著Barke, Andrew2000年2月 東京
論文What ‘you’ can say in Japanese: Gender as a pragmatic factor in Japanese personal reference through history. 査読有単行本分担執筆Barke, Andrew J.2000年
国際学会Working on politeness: Strategies and strategists in the maintenance of politeness in Japanese second person reference.共著Barke, Andrew;Uehara, Satoshi1999年12月
国際学会What ‘You’ Can Say in Japanese: gender as a pragmatic factor in Japanese personal reference through history.単著Barke, Andrew1999年10月
国際学会T/V or not T/V?: A Historical and Comparative Approach to Social Deixis in Terms of Address in Japanese.共著Barke, Andrew;Uehara, Satoshi1999年8月
学会発表日本語に見られる対称詞のジェンダーカテゴリー 共著バーク アンドリュー;上原 聡1999年7月 第4回社会言語科学会研究大会京都
学会発表T/V式言語と日本語における二人称代名詞の比較:歴史・社会・対照言語学的アプローチ共著Barke, Andrew1999年3月 言語処理学会第5回年次大会東京
国際学会The effect of age on the style of discourse among Japanese women.査読有単著Barke, Andrew1998年7月
教育業績
- 2024年度
- 1.教育内容・方法の工夫(授業評価等を含む)
CEASを利用した授業支援: CEASを利用して補助教材・評価基準等の詳細を説明 英語の授業: 英語で講義をする・学生一人々に質問をし、個人に発言の機会を多く与える・小グループでの活動を通し、積極的な参加を促す最近の新聞記事等を取り上げ、ディスカッションの題材として使用 英語上級のクラスにおける、洋画のセリフの書きおこし、談話分析並びにその結果発表 - 2.作成した教科書、教材、参考書
ソフトウェア・Before You KnowItを利用した、語彙学習のための自習教材の作成 ソフトウェア・Hot Potatoesを利用した、語彙・文法演習のための自習教材の作成 - 3.教育方法・教育実践に関する発表、講演等
ニュージーランド・ヴィクトリア大学における日本語教育の現状東京外国語大学留学生日本語教育センターセミナーシリーズ H20年5月 - 4.その他教育活動上特記すべき事項
日本語能力試験の試験監督於:ニュージーランド・ウェリントン 日本語スピーチ・コンテスト(ウェリントン地区)の実行委員於:ニュージーランド・ウェリントン 英語レシテーション・コンテスト(大阪府立泉北高等学校)の審査員
担当授業
- 英語3a (上級)
- 英語3b (上級)
- 卒業演習2 (SP401)
- Academic Listening and Speaking a (LE100)
- Academic Listening and Speaking b (LE101)
- 専門演習 (SP399)
- 言語の構造(意味・談話) (SP319)
- 卒業演習1 (SP400)
- 言語と社会(アジア) (SP321)
- M異文化コミュニケーション論(言語と社会) (M365)
- M前期課程演習1a(外国語教育学) (M401)
- M前期課程演習1b(外国語教育学) (M402)
- M前期課程演習2a(外国語教育学) (M407)
- M前期課程演習2b(外国語教育学) (M408)
- Structure of Language (discourse and meaning)