橋爪 烈ハシヅメ レツ |
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所属学部・学科等
- 文学部 総合人文学科 世界史専修
職名 (資格)
- 准教授 2023年 4月 1日
出身学校・専攻
- 慶應義塾大学 文学研究科2001年
- 東京大学 大学院人文社会系研究科2008年
- 学習院大学 文学部1999年
取得学位
- 博士(文学) 東京大学
- 修士(史学) 慶應義塾大学
受賞・学術賞
- 第29回(平成19年度)オリエント学会奨励賞(2007年9月29日受賞) 2007年
所属学会
所属学会・団体名 | 役職名 (役職在任期間) |
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西洋中世学会 | |
地中海学会 | |
学習院史学会 | |
日本イスラム協会 | |
西南アジア学会 | |
史学会 | |
日本中東学会 | |
日本オリエント学会 |
研究業績
No. | 研究業績の種類 | 発表年月日 | 標題 | 出版物の種類 | 共著・単著の別 | 出版社・掲載誌 | 巻・号・頁 |
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1 | 著書2 | 2022年2月 4日2022,02,04,,, | イスラーム医学 | 青土社 | 278 | ||
2 | 論文1 | 2020年7月 2020,07,00,,, | イスラム史における感染の認識について | 地中海学会月報 | 431,6・7,4-4 | ||
3 | 論文1 | 2020年1月 2020,01,00,,, | Recruitment of Intellectuals in an Early Islamic Society: Mainly in the Buwayhid period | Historia Scientiarum: International Journal of the History of Science Society of Japan | 29,2,198-213 | ||
4 | 著書2 | 2020年2020,00,00,,, | In the author's hand : holograph and authorial manuscripts in the Islamic handwritten tradition | Brill | xx, 454 p. | ||
5 | 論文1 | 2019年12月 2019,12,00,,, | Textual Criticism of the Manuscripts of Ibn Khaldūn’s Autobiography | In the Author's Hand: Holograph and Authorial Manuscripts in the Islamic Handwritten Tradition | ,,300-322 | ||
6 | 論文1 | 2019年7月 2019,07,00,,, | スレイマニイェ図書館 | 世界の図書館から | ,46,- | ||
7 | 基調講演20 | 2018年12月 15日2018,12,15,,, | Luṭfī Pasha’s theory of the caliphate | 国際シンポジウム「王権、イデオロギー、言説--イスラーム王朝の正統化」 | |||
8 | 論文1 | 2018年11月 2018,11,00,,, | 書評 森本公誠(翻訳)タヌーヒー『イスラム帝国夜話』上下巻 | イスラム世界 | ,90,61-69 | ||
9 | 著書2 | 2018年6月 2018,06,00,,, | ペンブックス26 知っておきたい世界の宗教。(Pen BOOKS) | CCCメディアハウス | 149 | ||
10 | 著書2 | 2018年2月 20日2018,02,20,,, | イスラーム神学における信の構造: イーマーンとイスラームの意味論的分析 (井筒俊彦英文著作翻訳コレクション) | 慶應義塾大学出版会 | 440 | ||
11 | 論文1 | 2018年2月 2018,02,00,,, | 主要な王朝や勢力の変遷を、地図でたどる | Pen: アラブは、美しい | 444,2/1,32-33 | ||
12 | 論文1 | 2018年2月 2018,02,00,,, | 5つのポイントで、アラビア語の特徴を知る | Pen: アラブは、美しい | 444,2/1,36-37 | ||
13 | 基調講演20 | 2017年12月 10日2017,12,10,,, | ブワイフ朝の成立とジバール、ファールス系官僚の台頭 | 平成29年度九州史学会大会イスラム文明学部会 | |||
14 | 基調講演20 | 2017年5月 14日2017,05,14,,, | ルトフィー・パシャのカリフ論―その思想的背景について― | 日本中東学会第33回年次大会 | |||
15 | 論文1 | 2017年5月 2017,05,00,,, | 自著を語る87『ブワイフ朝の政権構造―イスラーム王朝の支配の正当性と権力基盤』 | 地中海学会月報 | ,400,7-7 | ||
16 | 99 | 2016年10月 2016,10,00,,, | かわさき市民アカデミー2016年後期「地中海世界の歴史2中世編」第4回講義担当 | ||||
17 | 著書2 | 2016年10月 2016,10,00,,, | ブワイフ朝の政権構造 : イスラーム王朝の支配の正当性と権力基盤 | 慶應義塾大学出版会 | xi, 400p | ||
18 | 論文1 | 2016年8月 2016,08,00,,, | 「正統カリフ」概念の淵源としてのタフディール―スンナ派政治思想の発生― | 世界史の研究 | 248,696,1-15 | ||
19 | 論文1 | 2016年5月 2016,05,00,,, | 2015年の歴史学界-回顧と展望:西アジア・北アフリカ(イスラーム時代) | 史学雑誌 | 125,5,296-301 | ||
20 | 論文1 | 2016年3月 2016,03,00,,, | 共訳 イブン・ハルドゥーン著『イブン・ハルドゥーン自伝8』 | イスラーム地域研究ジャーナル | 8,8,64-91 | ||
21 | 基調講演20 | 2015年12月 13日2015,12,13,,, | 貨幣資料から見た初期ブワイフ朝の権力構造 | シンポジウム「イスラームの王権と正統性:中世から近代へ」 | |||
22 | 論文1 | 2015年12月 2015,12,00,,, | フリードリヒ2世のカリフ観 | 地中海学会月報 | ,385,3-3 | ||
23 | 基調講演20 | 2015年10月 7日2015,10,07,,, | カリフ:対シーアの象徴からイスラーム的統治の象徴へ | 千葉県高等学校教育研究会歴史部会2015年度秋季研究協議会 | |||
24 | 基調講演20 | 2015年9月 26日2015,09,26,,, | イスラーム史料にみるローマ教皇:アラビア語史料を中心に | 科学研究費基盤B「中世盛期教皇庁の統治戦略とヨーロッパ象の転換」研究会 | |||
25 | 基調講演20 | 2015年6月 20日2015,06,20,,, | 正統カリフ概念の‟創出”とその現代的意味:イスラーム政治思想の一側面 | 東北学院大学文学部歴史学科第18回公開講座『生み出される歴史と伝統』第4回 | |||
26 | 論文1 | 2015年5月 2015,05,00,,, | イスラム教:唯一神アッラーへの、絶対的な帰依を誓う | Pen もっと知りたい、宗教のこと。 | 383,6/1,34-37 | ||
27 | 論文1 | 2015年5月 2015,05,00,,, | 学界動向 スレイマニイェ図書館―その概要と利用について― | イスラム世界 | ,83,59-83 | ||
28 | 論文1 | 2015年3月 2015,03,00,,, | 書評 イブン・イスハーク著・イブン・ヒシャーム編註(後藤明・医王秀行・高田康一・高野太輔訳)『預言者ムハンマド伝』(全4巻) | イスラーム地域研究ジャーナル | 7,7,92-96 | ||
29 | 著書2 | 2015年1月 2015,01,00,,, | もっと知りたい!イスラーム | 東洋文庫 | 28 | ||
30 | 著書2 | 2014年8月 2014,08,00,,, | 近藤洋平(編)中東の思想と社会を読み解く | 東京大学中東地域研究センター | 222 | ||
31 | 論文1 | 2014年8月 2014,08,00,,, | 「正統カリフ」概念の形成―スンナ派政治思想史の一断面として― | 中東の思想と社会を読み解く | ,,45-73 | ||
32 | 99 | 2014年7月 2014,07,00,,, | 千葉科学大学大学院サテライト教室授業「総合危機管理特論」 | ||||
33 | 著書2 | 2014年6月 2014,06,00,,, | イスラームの誕生―信仰者からムスリムへ | 慶應義塾大学出版会 | 304 | ||
34 | 論文1 | 2014年3月 2014,03,00,,, | 共訳 イブン・ハルドゥーン著『イブン・ハルドゥーン自伝6』 | イスラーム地域研究ジャーナル | ,6,31-49 | ||
35 | 基調講演20 | 2013年10月 11日2013,10,11,,, | Textual criticism on the manuscripts of Ibn Khaldūn’s autobiography | International Conference Autograph/Holograph and Authorial Manuscripts in Arabic Script | |||
36 | 基調講演20 | 2013年6月 29日2013,06,29,,, | スンナ派政治思想における「正統カリフ概念」の意義 | 2013年度 中東イスラーム世界セミナー「中東の思想と社会を読み解く」第4回 | |||
37 | 著書2 | 2013年3月 2013,03,00,,, | ペンブックス20 イスラムとは何か。 (Pen BOOKS) | 阪急コミュニケーションズ | 160 | ||
38 | 著書2 | 2012年12月 2012,12,00,,, | ペンブックス19 ユダヤとは何か。聖地エルサレムへ (Pen BOOKS) | 阪急コミュニケーションズ | 172 | ||
39 | 著書2 | 2012年8月 2012,08,00,,, | 鈴木 恵美編『現代エジプトを知るための60章』(エリア・スタディーズ 107) | 明石書店 | 400 | ||
40 | 論文1 | 2012年8月 2012,08,00,,, | 研究フォーラム ブワイフ朝研究の課題 | 世界史の研究 | ,232,48-51 | ||
41 | 論文1 | 2012年8月 2012,08,00,,, | コラム アタバの古本屋街にて-本と本屋に費やしたエジプト留学 | 現代エジプトを知るための60章 | ,,222-225 | ||
42 | 論文1 | 2012年2月 2012,02,00,,, | ビザンツ皇帝とムスリムの使者 | 地中海学会月報 | ,347,4-4 | ||
43 | 基調講演20 | 2011年11月 20日2011,11,20,,, | 「正統カリフ」概念の確立とその意義 | 第53回オリエント学会 | |||
44 | 99 | 2011年11月 2011,11,00,,, | NHK 文化センター 青山教室 「地中海への誘い(協力)地中海学会 中世地中海世界を彩った人々」講義 | ||||
45 | 論文1 | 2011年9月 2011,09,00,,, | 『王冠の書』にみるアドゥド・アッダウラの王統観 | オリエント | 54,1,96-119 | ||
46 | 基調講演20 | 2011年3月 14日2011,03,14,,, | ブワイフ朝におけるファールス地方の位置付け:ダイラムの活動を通して | 財団法人東洋文庫談話会 | |||
47 | 著書2 | 2011年3月 2011,03,00,,, | 小林 春夫他編『イスラームにおける知の構造と変容 : 思想史、科学史、社会史の視点から』 | 早稲田大学イスラーム地域研究機構 | |||
48 | 論文1 | 2011年3月 2011,03,00,,, | 書評 佐藤次高編『イスラームの歴史〈1〉イスラームの創始と展開』 | イスラーム世界研究 | 4,1,596-599 | ||
49 | 論文1 | 2011年3月 2011,03,00,,, | 共訳 イブン・ハルドゥーン著『イブン・ハルドゥーン自伝3』 | イスラーム地域研究ジャーナル | 3,3,47-72 | ||
50 | 論文1 | 2011年3月 2011,03,00,,, | 翻訳 『治癒の書:形而上学』所収「カリフ論」試訳 | イスラームにおける知の構造と変容―思想史・科学史・社会史の視点から | ,,307-315 | ||
51 | 基調講演20 | 2010年11月 7日2010,11,07,,, | 『王冠の書』に見るアドゥド・アッダウラの王統観 | 第52回オリエント学会 | |||
52 | 論文1 | 2010年3月 2010,03,00,,, | 『イブン・ハルドゥーン自伝』写本についての一試論 | イスラーム地域研究ジャーナル | 2,2,25-34 | ||
53 | 論文1 | 2010年3月 2010,03,00,,, | 書評 菊地達也著『イスラーム教「異端」と「正統」の思想史』 | イスラム世界 | ,74,129-137 | ||
54 | 論文1 | 2010年2010,00,00,,, | Daylam in the Early Buwayhid Dynasty: A comparative study of the `Iraq and the Jibal | The World of Islam | 75,,77-110 | ||
55 | 論文1 | 2010年2010,00,00,,, | ブワイフ朝初期の「ダイラム」―イラーク政権とジバール政権の比較から― | イスラム世界 | ,75,77-110 | ||
56 | 論文1 | 2009年9月 2009,09,00,,, | ブワイフ朝の政権構造―支配一族の紐帯とダイラム | 博士論文 東京大学大学院人文社会系研究科 | ,,- | ||
57 | 著書2 | 2009年8月 2009,08,00,,, | 世界各国便覧 (新版 世界各国史) | 山川出版社 | 280 | ||
58 | 著書2 | 2008年7月 2008,07,00,,, | 小杉 泰, 林 佳世子, 東長 靖編『イスラーム世界研究マニュアル』 | 名古屋大学出版会 | 600 | ||
59 | 論文1 | 2008年7月 2008,07,00,,, | 19 エジプト(海外文献調査ガイド) | イスラーム世界研究マニュアル | ,,546-547 | ||
60 | 著書2 | 2008年5月 2008,05,00,,, | 佐藤 次高, 岡田 恵美子編著『イスラーム世界のことばと文化』 | 成文堂 | 307 | ||
61 | 論文1 | 2008年2008,00,00,,, | Estabalishment of the Second Buwayhid of Jibal | The World of Islam | ,71,65-93 | ||
62 | 論文1 | 2008年2008,00,00,,, | 後ジバール政権の成立 | イスラム世界 | ,71,65-93 | ||
63 | 基調講演20 | 2007年4月 10日2007,04,10,,, | A Codicological Study on the Manuscripts Known as the Mir’āt al-zamān | 東文研セミナー “Historical Writing in Medieval Islam” | |||
64 | 論文1 | 2006年9月 2006,09,00,,, | 『時代の鏡』諸写本研究序説 | オリエント | 49,1,60-87 | ||
65 | 論文1 | 2006年9月 2006,09,00,,, | ブワイフ朝ジバール政権の対外政策―サーマーン朝との関わりから― | 西南アジア研究 | ,65,21-40 | ||
66 | 論文1 | 2006年9月 2006,09,00,,, | 書評 清水和裕著『軍事奴隷・官僚・民衆-アッバース朝解体期のイラク社会』 | イスラム世界 | ,67,97-105 | ||
67 | 論文1 | 2006年2006,00,00,,, | Foreign Policy of the Buwayhid Jibal Branch : Analysis of the Relation to Samanid State | Bulletin of the Society for Western and Southern Asiatic Studies | ,65,21-40 | ||
68 | 論文1 | 2006年2006,00,00,,, | 『時代の鏡』諸写本研究序説 | オリエント | 49,1,60-87 | ||
69 | 基調講演20 | 2005年10月 30日2005,10,30,,, | スィブト・ブン・アルジャウズィー著『時代の鏡』研究―特に10~11世紀部分の記述の史料的価値について― | 第47回オリエント学会 | |||
70 | 論文1 | 2005年9月 2005,09,00,,, | Münich 378c写本の著者・題名の確定―『時代の鏡』諸写本との比較から― | オリエント | 48,1,140-153 | ||
71 | 基調講演20 | 2005年5月 15日2005,05,15,,, | アッバース朝前期におけるバイアとカリフ位 | 日本中東学会第21回年次大会 | |||
72 | 論文1 | 2004年9月 2004,09,00,,, | 書評 佐藤次高著『イスラームの国家と王権』 | オリエント | 47,1,171-177 | ||
73 | 論文1 | 2004年3月 2004,03,00,,, | 書評 ジョン・J・ドノヒュー著『イラクのブワイフ朝334H./945年から403H./1012年―未来に向けた制度の形成―』 | 東洋学報 | 85,4,57-64 | ||
74 | 著書2 | 2004年1月 2004,01,00,,, | 山川 世界史小辞典 | 山川出版社 | 1063 | ||
75 | 著書2 | 2003年12月 2003,12,00,,, | アルバート ホーラーニー著『アラブの人々の歴史』湯川武監訳 | 第三書館 | 602 | ||
76 | 論文1 | 2003年12月 2003,12,00,,, | 共訳 ホーラーニー著 湯川武監訳『アラブの人々の歴史』 | ,,85-215 | |||
77 | 著書2 | 2003年3月 2003,03,00,,, | ヒラール・サービー著『カリフ宮廷のしきたり』谷口淳一監訳 | 松香堂書店 | 231 | ||
78 | 論文1 | 2003年3月 2003,03,00,,, | 共訳 ヒラール・サービー著 谷口淳一/清水和裕監訳『カリフ宮廷のしきたり』 | ,,- | |||
79 | 論文1 | 2003年2月 2003,02,00,,, | 初期ブワイフ朝君主の主導権争いとアッバース朝カリフ―イマーラ、リヤーサ、ムルクの検討を中心に― | 史学雑誌 | CXII,2,60-83 | ||
80 | 基調講演20 | 2002年10月 20日2002,10,20,,, | 婚姻に見るアッバース朝カリフ権 | 第44回オリエント学会 | |||
81 | 著書2 | 2002年3月 2002,03,00,,, | 佐藤次高, 嶋田 襄平, 板垣 雄三, 日本イスラム協会監修『新イスラム事典』 | 平凡社 | 657 | ||
82 | 著書2 | 2002年3月 2002,03,00,,, | 佐藤次高編『西アジア史〈1〉アラブ』 (新版 世界各国史) | 山川出版社 | 624 | ||
83 | 基調講演20 | 2001年11月 11日2001,11,11,,, | ブワイフ朝初期におけるジバール政権の位置付け | 第99回史学会大会東洋史部会 | |||
84 | 論文1 | 2001年3月 2001,03,00,,, | アッバース朝カリフとブワイフ朝アミール-大アミールの検討を中心に- | 修士論文 慶應義塾大学文学研究科 | 70,3,704-705 |
著書イスラーム医学橋爪烈, 中島愛里奈青土社2782022年2月 4日4791774418
論文イスラム史における感染の認識について橋爪烈地中海学会月報431,6・7,4-42020年7月
論文Recruitment of Intellectuals in an Early Islamic Society: Mainly in the Buwayhid period査読有橋爪 烈Historia Scientiarum: International Journal of the History of Science Society of Japan29,2,198-2132020年1月
著書In the author's hand : holograph and authorial manuscripts in the Islamic handwritten traditionBauden, Frédéric, Franssen, ÉliseBrillxx, 454 p.2020年9789004413160
論文Textual Criticism of the Manuscripts of Ibn Khaldūn’s Autobiography査読有橋爪 烈In the Author's Hand: Holograph and Authorial Manuscripts in the Islamic Handwritten Tradition,,300-3222019年12月 10.1163/9789004413177_010
論文スレイマニイェ図書館橋爪 烈世界の図書館から,46,-2019年7月
基調講演Luṭfī Pasha’s theory of the caliphate橋爪 烈国際シンポジウム「王権、イデオロギー、言説--イスラーム王朝の正統化」2018年12月 15日科学研究費基盤研究A「イスラーム国家の王権と正統性--近世帝国を視座として」プロジェクト 代表者:近藤信彰Research Institute for Languages and Cultures of Asia and Africa, Tokyo University of Foreign StudiesLuṭfī Pasha, the Grand Vizier of Sultan Sülayman the Magnificent, is known to be the author of a treatise “Khalāṣ al-umma fī maʻrifat al-aʼimma” on the Ottoman caliphate. The treatise, written in Arabic, was translated into English partially and analysed briefly by H. R. Gibb. He concluded that Luṭfī Pasha’s theory of the caliphate is that of the intellectuals of ‘the philosophical school,’ which they connected to the supremacy of the Sharīʻa, as mentioned by Gibb. However, we cannot say that Luṭfī Pasha’s theory has been thoroughly analysed.
This presentation demonstrates one of Luṭfī Pasha’s basic reasons for considering the Ottoman Sultans as Caliphs when analysing his text and provides an understanding of his career pattern and his political and intellectual background.
The question which we must analyse is whether ‘to be of the Quraysh’ was a requirement for being a Caliph. It was considered essential for becoming a Caliph in the classical Islamic thought of Caliphate, but the Ottoman Sultans could not meet it because they were not the descendants of the Quraysh. Then, how could Luṭfī Pasha justify his consideration of the Ottoman Sultans as Caliphs, although, from the view point of this requirement, they were ill-qualified for this position?
Luṭfī Pasha repudiated the ‘to be of the Quraysh’ requirement asserted by the Ashʻarite school of theology. Then, to justify the consideration of the Ottoman Sultan as the Caliph, he enumerated ḥadīths which illustrated the invalidity of that requirement and quoted many fatwās issued by the Ḥanafī jurists of the official Ottoman law school. Thus, we may conclude that Luṭfī Pasha did not belong to the ‘philosophical school,’ as mentioned by Gibb but was influenced by the Ḥanafī school of law and its views regarding the caliphate.
This will lead us further to make an examination of whether ḥadīths and fatwās quoted by Luṭfī Pasha were typical of the Hanafi school and the impact of his treatise on the subsequent tide of political thought in the Ottoman Empire.
論文書評 森本公誠(翻訳)タヌーヒー『イスラム帝国夜話』上下巻橋爪 烈イスラム世界,90,61-692018年11月 0386-9482
著書ペンブックス26 知っておきたい世界の宗教。(Pen BOOKS)橋爪 烈CCCメディアハウス1492018年6月
著書イスラーム神学における信の構造: イーマーンとイスラームの意味論的分析 (井筒俊彦英文著作翻訳コレクション)鎌田 繁, 仁子 寿晴, 橋爪 烈慶應義塾大学出版会4402018年2月 20日4766424581
論文主要な王朝や勢力の変遷を、地図でたどる橋爪 烈Pen: アラブは、美しい444,2/1,32-332018年2月
論文5つのポイントで、アラビア語の特徴を知る橋爪 烈Pen: アラブは、美しい444,2/1,36-372018年2月
基調講演ブワイフ朝の成立とジバール、ファールス系官僚の台頭橋爪 烈平成29年度九州史学会大会イスラム文明学部会2017年12月 10日九州大学ブワイフ朝は、一般的には932年にシーラーズの支配権を獲得したことをもって成立した、とされる。彼らの出自はイラン北部、カスピ海南岸地域ダイラム地方にあり、シーラーズを主邑とするファールス地方との地縁はない。そうした土地に一定の支配権をもって統治を行う勢力として存在するためには、まずは軍事力の保持、次にカリフ権力からの承認が必要であるが、これに加えて重要な要素として、在地住民、特に在地の有力者の支持や協力が必要となるものと考えられる。
従来のブワイフ朝研究は、報告者を含め、ブワイフ家の君主たちの理念や政策、また軍隊構成、カリフ権力との関係などに注目してきたが、在地の住民や有力者との関係についてはあまり関心を払ってこなかった。
その大きな要因は、史料の不足が考えられる。ブワイフ朝の初期に相当する10世紀の中頃について記した叙述史料は比較的多く存在するが、そうした史料にも支配地域の在地住民の動向が記されることはまれである。その為、どうしても関心は政権の中枢に向いてしまう。
しかし、支配権力の存立には、被支配者から何らかの形での正当性の承認が欠かせない。それを欠く支配権力が長期にわたって存続する可能性は低いと思われる。ブワイフ朝が120年にわたって支配権力を維持したことに鑑みれば、何らかの形で支配地域からの支持を得ていたと考えるべきであろう。
そこで、そうした下からの支持を読み解くうえでカギとなるであろう、在地の有力者の動向、ブワイフ朝政権との関わり、彼らがブワイフ朝の成立前後で如何なる役割を果たしているか、などに注目することで、ブワイフ朝に対する支配地域からの支配の正当性の承認の一端を明らかにする。
具体的には、まず、ブワイフ家の長アリー・ブン・ブワイフが主家であるズィヤール朝の傘下を脱し、シーラーズに入城、同地の支配権をカリフより獲得するまでの時期を対象に、その勢力拡大と基盤形成に、ジバール、ファールス地方の在地有力者が如何に関わり、ブワイフ朝成立に如何なる貢献を為したかを明らかにする。次に、ブワイフ朝第一、第二世代の君主たちの政権下で活躍した、ジバール、ファールスに出自を有する家臣たちに注目し、彼らの役割や活動内容を具体的に提示する。最後に、そうした人物の活動が、ブワイフ朝の政治や当時の政治慣行にどのような影響を及ぼしたか、という点についての見通しをつける。
以上の検討を通して、ブワイフ朝の成立とその後の勢力拡大に、在地有力者が大きく貢献していたこと、また逆にブワイフ朝の発展が、ジバール、ファールス系官僚の台頭を促したことを明らかにする。
基調講演ルトフィー・パシャのカリフ論―その思想的背景について―橋爪 烈日本中東学会第33回年次大会2017年5月 14日九州大学オスマン朝最盛期の君主スレイマン1世の大宰相を務めたルトフィー・パシャは、オスマン朝君主がカリフたることを論じた政治論考を執筆したことでも知られている。この論考については、ギブが部分訳を提示するとともに簡単な分析を加えており、いわゆる哲学的政治論の伝統を引くものと見なしているが、その内容が詳細に検討されているとはいいがたい。
そこで、本発表ではルトフィー・パシャ自身の経歴や彼が直面した時代状況、あるいは同時期のオスマン朝下の政治論との比較や前後の時代の政治思想、さらには他地域の政治論との比較や検討を視野に入れつつ、その論考の内容を分析することで、オスマン朝君主をカリフと見なす思想の背景と論拠の一端を明らかにすることを試みる。
アッバース朝滅亡後、様々な時代・地域でカリフが登場し、それは現代においても見られる現象である。こうした事態を理解するうえでも、イスラーム的政治制度としてムスリムへの一定の訴求力を有する「カリフ」を多角的に検討する必要性は高く、その試みとして本発表は位置づけられるだろう。
論文自著を語る87『ブワイフ朝の政権構造―イスラーム王朝の支配の正当性と権力基盤』橋爪 烈地中海学会月報,400,7-72017年5月
かわさき市民アカデミー2016年後期「地中海世界の歴史2中世編」第4回講義担当橋爪 烈2016年10月 講義内容「イスラームの誕生と東地中海世界―信仰者運動の本質と変容」
著書ブワイフ朝の政権構造 : イスラーム王朝の支配の正当性と権力基盤橋爪, 烈慶應義塾大学出版会xi, 400p2016年10月 9784766423693
論文「正統カリフ」概念の淵源としてのタフディール―スンナ派政治思想の発生―橋爪 烈世界史の研究248,696,1-152016年8月 1343-5957
論文2015年の歴史学界-回顧と展望:西アジア・北アフリカ(イスラーム時代)橋爪 烈史学雑誌125,5,296-3012016年5月 0018-24782015年中に刊行された、西アジア・北アフリカのイスラーム時代に関する研究論文・研究書についての批評と紹介
http://www.shigakukai.or.jp/journal/index/vol125-2016/#back_05
http://www.shigakukai.or.jp/journal/index/vol125-2016/#back_05
論文共訳 イブン・ハルドゥーン著『イブン・ハルドゥーン自伝8』橋爪 烈イスラーム地域研究ジャーナル8,8,64-912016年3月 1883-597X
基調講演貨幣資料から見た初期ブワイフ朝の権力構造橋爪 烈シンポジウム「イスラームの王権と正統性:中世から近代へ」2015年12月 13日科学研究費基盤A「イスラーム国家の王権と正統性:近世帝国を視座として」九州大学箱崎文系キャンパスLuke Treadwell著Buyid Coinageはブワイフ朝君主たちの名前や称号が刻印された貨幣についての包括的な目録である。1450件弱の貨幣データと各データに付随する同鋳型の貨幣情報、その表裏の写真が収録されている。本報告では、この大部の貨幣目録を利用し、叙述史料に基づく成果の検証作業を行い、貨幣目録の利用法を探った。
論文フリードリヒ2世のカリフ観橋爪 烈地中海学会月報,385,3-32015年12月
基調講演カリフ:対シーアの象徴からイスラーム的統治の象徴へ橋爪 烈千葉県高等学校教育研究会歴史部会2015年度秋季研究協議会2015年10月 7日千葉県高等学校教育研究会歴史部会千葉県立東部図書館
基調講演イスラーム史料にみるローマ教皇:アラビア語史料を中心に橋爪 烈科学研究費基盤B「中世盛期教皇庁の統治戦略とヨーロッパ象の転換」研究会2015年9月 26日科学研究費基盤B「中世盛期教皇庁の統治戦略とヨーロッパ象の転換」立教大学
基調講演正統カリフ概念の‟創出”とその現代的意味:イスラーム政治思想の一側面橋爪 烈東北学院大学文学部歴史学科第18回公開講座『生み出される歴史と伝統』第4回2015年6月 20日東北学院大学文学部歴史学科東北学院大学土樋キャンパス8号館5階 押川記念ホール
論文イスラム教:唯一神アッラーへの、絶対的な帰依を誓う橋爪 烈Pen もっと知りたい、宗教のこと。383,6/1,34-372015年5月
論文学界動向 スレイマニイェ図書館―その概要と利用について―橋爪 烈イスラム世界,83,59-832015年5月 0386-9482
論文書評 イブン・イスハーク著・イブン・ヒシャーム編註(後藤明・医王秀行・高田康一・高野太輔訳)『預言者ムハンマド伝』(全4巻)橋爪 烈イスラーム地域研究ジャーナル7,7,92-962015年3月 1883-597Xhttp://www.waseda.jp/inst/ias/assets/uploads/2016/10/IsuramuChiikiKenkyuJanaru_7_Hashizume.pdf
著書もっと知りたい!イスラーム橋爪 烈東洋文庫282015年1月 9784809703249東洋文庫ミュージアム企画展示「もっと知りたい!イスラーム」展の図録
著書近藤洋平(編)中東の思想と社会を読み解く橋爪 烈東京大学中東地域研究センター2222014年8月 9784906952014
論文「正統カリフ」概念の形成―スンナ派政治思想史の一断面として―橋爪 烈中東の思想と社会を読み解く,,45-732014年8月
千葉科学大学大学院サテライト教室授業「総合危機管理特論」橋爪 烈2014年7月 講義内容「カリフ制の現代的意味とその歴史的背景」
著書イスラームの誕生―信仰者からムスリムへ後藤 明, 後藤 明, 亀谷 学, 橋爪 烈, 松本 隆志, 横内 吾郎慶應義塾大学出版会3042014年6月 4766421469
論文共訳 イブン・ハルドゥーン著『イブン・ハルドゥーン自伝6』橋爪 烈イスラーム地域研究ジャーナル,6,31-492014年3月
基調講演Textual criticism on the manuscripts of Ibn Khaldūn’s autobiography橋爪 烈International Conference Autograph/Holograph and Authorial Manuscripts in Arabic Script2013年10月 11日リエージュ大学リエージュ大学
基調講演スンナ派政治思想における「正統カリフ概念」の意義橋爪 烈2013年度 中東イスラーム世界セミナー「中東の思想と社会を読み解く」第4回2013年6月 29日東京大学中東地域研究センター(UTCMES)「スルタン・カブース・グローバル中東研究寄付講座」東京大学駒場キャンパス18号館
著書ペンブックス20 イスラムとは何か。 (Pen BOOKS)橋爪烈, ペン編集部阪急コミュニケーションズ1602013年3月 4484132044
著書ペンブックス19 ユダヤとは何か。聖地エルサレムへ (Pen BOOKS)橋爪烈, 市川裕, ペン編集部阪急コミュニケーションズ1722012年12月 4484122383
著書鈴木 恵美編『現代エジプトを知るための60章』(エリア・スタディーズ 107)橋爪烈, 鈴木 恵美明石書店4002012年8月 4750336483
論文研究フォーラム ブワイフ朝研究の課題橋爪 烈世界史の研究,232,48-512012年8月
論文コラム アタバの古本屋街にて-本と本屋に費やしたエジプト留学橋爪 烈現代エジプトを知るための60章,,222-2252012年8月
論文ビザンツ皇帝とムスリムの使者橋爪 烈地中海学会月報,347,4-42012年2月
基調講演「正統カリフ」概念の確立とその意義橋爪 烈第53回オリエント学会2011年11月 20日
NHK 文化センター 青山教室 「地中海への誘い(協力)地中海学会 中世地中海世界を彩った人々」講義橋爪 烈2011年11月 『中世キリスト教世界のイスラーム観:ペトルス・ヴェネラビリスを中心に』11月7日実施
論文『王冠の書』にみるアドゥド・アッダウラの王統観査読有橋爪 烈オリエント54,1,96-1192011年9月 10.5356/jorient.54.960030-5219'Aḍud al-Dawla (d. 372H/983) was the most powerful ruler of the Buwayhid Dynasty. This paper aims to examine his view of his royal lineage as expressed in Kitāb al-Tājī, which was written by Abū Isḥāq Ibrāhīm al-Ṣābi' (d. 384H/ 994) at the express command of 'Aḍud al-Dawla. It also aims to understand the book within the wider social and political context of the period when Buwayhid Dynasty was at its zenith.
Section 1 provides an outline of the content of Kitāb al-Tājī and its background. The book was written when 'Aḍud al-Dawla was just about to send a military expedition in 369H/980 against the Ziyārid and Sāmānid dynasties in the eastern regions of the 'Abbāsid Caliphate.
Section 2 establishes the noble lineage of the Daylam and the Jīl people by reconstructing the contents of Kitāb al-Tājī, which is now available only in an excerpt version. I compare the excerpt with some later sources that quote directly from the original text of Kitāb al-Tājī. These sources suggest that not only the Daylam but also the Jīl were connected with the Buwayhid Dynasty through a marriage alliance.
Section 3 further analyses how the writing of Kitāb al-Tājī was affected by the ongoing conflict between the Buwayhid and the Ziyārid. When 'Aḍud al-Dawla ordered Abū Isḥāq to write Kitāb al-Tājī, his underlying agenda was to present his lineage in order to justify his reign vis-à-vis the Ziyārid and their allies.
In conclusion: (1) Kitāb al-Tājī reflected 'Aḍud al-Dawla's view of his own royal lineage, and, crucially, it was written under his supervision. (2) He portrayed himself as the converging point of the two noble lineages of the Daylam and the Jīl. (3) His purpose was to justify to his own army and to the Daylamite and Jīlite principalities the legitimacy of his reign just before lauching his military expedition against the Ziyārid of the Jīl.
Section 1 provides an outline of the content of Kitāb al-Tājī and its background. The book was written when 'Aḍud al-Dawla was just about to send a military expedition in 369H/980 against the Ziyārid and Sāmānid dynasties in the eastern regions of the 'Abbāsid Caliphate.
Section 2 establishes the noble lineage of the Daylam and the Jīl people by reconstructing the contents of Kitāb al-Tājī, which is now available only in an excerpt version. I compare the excerpt with some later sources that quote directly from the original text of Kitāb al-Tājī. These sources suggest that not only the Daylam but also the Jīl were connected with the Buwayhid Dynasty through a marriage alliance.
Section 3 further analyses how the writing of Kitāb al-Tājī was affected by the ongoing conflict between the Buwayhid and the Ziyārid. When 'Aḍud al-Dawla ordered Abū Isḥāq to write Kitāb al-Tājī, his underlying agenda was to present his lineage in order to justify his reign vis-à-vis the Ziyārid and their allies.
In conclusion: (1) Kitāb al-Tājī reflected 'Aḍud al-Dawla's view of his own royal lineage, and, crucially, it was written under his supervision. (2) He portrayed himself as the converging point of the two noble lineages of the Daylam and the Jīl. (3) His purpose was to justify to his own army and to the Daylamite and Jīlite principalities the legitimacy of his reign just before lauching his military expedition against the Ziyārid of the Jīl.
基調講演ブワイフ朝におけるファールス地方の位置付け:ダイラムの活動を通して橋爪 烈財団法人東洋文庫談話会2011年3月 14日
著書小林 春夫他編『イスラームにおける知の構造と変容 : 思想史、科学史、社会史の視点から』橋爪烈早稲田大学イスラーム地域研究機構2011年3月 9784904039359
論文書評 佐藤次高編『イスラームの歴史〈1〉イスラームの創始と展開』橋爪 烈イスラーム世界研究4,1,596-5992011年3月 10.14989/1540031881-8323
論文共訳 イブン・ハルドゥーン著『イブン・ハルドゥーン自伝3』橋爪 烈イスラーム地域研究ジャーナル3,3,47-722011年3月 1883-597X
論文翻訳 『治癒の書:形而上学』所収「カリフ論」試訳橋爪 烈イスラームにおける知の構造と変容―思想史・科学史・社会史の視点から,,307-3152011年3月
基調講演『王冠の書』に見るアドゥド・アッダウラの王統観橋爪 烈第52回オリエント学会2010年11月 7日
論文『イブン・ハルドゥーン自伝』写本についての一試論橋爪 烈イスラーム地域研究ジャーナル2,2,25-342010年3月 1883-597X
論文書評 菊地達也著『イスラーム教「異端」と「正統」の思想史』橋爪 烈イスラム世界,74,129-1372010年3月 0386-9482
論文Daylam in the Early Buwayhid Dynasty: A comparative study of the `Iraq and the JibalHASHIZUME RetsuThe World of Islam75,,77-1102010年
論文ブワイフ朝初期の「ダイラム」―イラーク政権とジバール政権の比較から―査読有橋爪 烈イスラム世界,75,77-1102010年0386-9482
論文ブワイフ朝の政権構造―支配一族の紐帯とダイラム査読有橋爪 烈博士論文 東京大学大学院人文社会系研究科,,-2009年9月
著書世界各国便覧 (新版 世界各国史)橋爪烈, 山川出版社編集部山川出版社2802009年8月 4634415801
著書小杉 泰, 林 佳世子, 東長 靖編『イスラーム世界研究マニュアル』橋爪烈名古屋大学出版会6002008年7月 4815805946
論文19 エジプト(海外文献調査ガイド)橋爪 烈イスラーム世界研究マニュアル,,546-5472008年7月
著書佐藤 次高, 岡田 恵美子編著『イスラーム世界のことばと文化』橋爪烈成文堂3072008年5月 4792370825
論文Estabalishment of the Second Buwayhid of JibalHASHIZUME RetsuThe World of Islam,71,65-932008年
論文後ジバール政権の成立査読有橋爪 烈イスラム世界,71,65-932008年0386-9482
基調講演A Codicological Study on the Manuscripts Known as the Mir’āt al-zamān橋爪 烈東文研セミナー “Historical Writing in Medieval Islam”2007年4月 10日東京大学東洋文化研究所東京大学本郷キャンパス工学部8号館7階736号室
論文『時代の鏡』諸写本研究序説査読有橋爪 烈オリエント49,1,60-872006年9月 10.5356/jorient.49.600030-5219Mir'at al-zaman is one of the most enormous chronicles among Arabic historical works; it was written by Sibt ibn al-Jawzi in the 13th century. This work has been regarded as one of the most important sources of history contemporary with the author and has the further value of containing other historical works which have already been lost. Nevertheless, Mir'at remains unedited except for some small parts and has scarcely been examined philologically yet.
Therefore, in this paper I examine Mir'at philologically and start on the classification of its manuscripts into groups.
The first fruit of this paper, is a table of the 111 known manuscripts of Mir'at, together with their bibliographical information, I was able to classify many of the manuscripts as belonging to one of two groups, though many I have been unable to classify yet.
I investigated the features of these two groups of manuscripts. As a result, it develops that one belongs to an abridged edition of Mir'at which was compiled by al-Yunini, the other belongs to an abstracted version which was compiled by an anonymous editor. Although the latter has been regarded as a copy of an original text of Mir'at in former research, I point out the error of this conclusion. I have been unable to discover any copy of the original text among the 111 manuscripts.
Thus, as I point out, the manuscripts of Mir'at which have been used for historical research on medieval western Asia are not those of Mir'at itself, but are historical works abridged from original in a later period. In other words, medieval western Asian history has never been examined using Mir'at itself.
Therefore, in this paper I examine Mir'at philologically and start on the classification of its manuscripts into groups.
The first fruit of this paper, is a table of the 111 known manuscripts of Mir'at, together with their bibliographical information, I was able to classify many of the manuscripts as belonging to one of two groups, though many I have been unable to classify yet.
I investigated the features of these two groups of manuscripts. As a result, it develops that one belongs to an abridged edition of Mir'at which was compiled by al-Yunini, the other belongs to an abstracted version which was compiled by an anonymous editor. Although the latter has been regarded as a copy of an original text of Mir'at in former research, I point out the error of this conclusion. I have been unable to discover any copy of the original text among the 111 manuscripts.
Thus, as I point out, the manuscripts of Mir'at which have been used for historical research on medieval western Asia are not those of Mir'at itself, but are historical works abridged from original in a later period. In other words, medieval western Asian history has never been examined using Mir'at itself.
論文ブワイフ朝ジバール政権の対外政策―サーマーン朝との関わりから―査読有橋爪 烈西南アジア研究,65,21-402006年9月 0910-3708
論文書評 清水和裕著『軍事奴隷・官僚・民衆-アッバース朝解体期のイラク社会』橋爪 烈イスラム世界,67,97-1052006年9月 0386-9482
論文Foreign Policy of the Buwayhid Jibal Branch : Analysis of the Relation to Samanid StateHASHIZUME RetsuBulletin of the Society for Western and Southern Asiatic Studies,65,21-402006年
論文『時代の鏡』諸写本研究序説査読有橋爪 烈オリエント49,1,60-872006年10.5356/jorient.49.600030-5219Mir'at al-zaman is one of the most enormous chronicles among Arabic historical works; it was written by Sibt ibn al-Jawzi in the 13th century. This work has been regarded as one of the most important sources of history contemporary with the author and has the further value of containing other historical works which have already been lost. Nevertheless, Mir'at remains unedited except for some small parts and has scarcely been examined philologically yet.
Therefore, in this paper I examine Mir'at philologically and start on the classification of its manuscripts into groups.
The first fruit of this paper, is a table of the 111 known manuscripts of Mir'at, together with their bibliographical information, I was able to classify many of the manuscripts as belonging to one of two groups, though many I have been unable to classify yet.
I investigated the features of these two groups of manuscripts. As a result, it develops that one belongs to an abridged edition of Mir'at which was compiled by al-Yunini, the other belongs to an abstracted version which was compiled by an anonymous editor. Although the latter has been regarded as a copy of an original text of Mir'at in former research, I point out the error of this conclusion. I have been unable to discover any copy of the original text among the 111 manuscripts.
Thus, as I point out, the manuscripts of Mir'at which have been used for historical research on medieval western Asia are not those of Mir'at itself, but are historical works abridged from original in a later period. In other words, medieval western Asian history has never been examined using Mir'at itself.
Therefore, in this paper I examine Mir'at philologically and start on the classification of its manuscripts into groups.
The first fruit of this paper, is a table of the 111 known manuscripts of Mir'at, together with their bibliographical information, I was able to classify many of the manuscripts as belonging to one of two groups, though many I have been unable to classify yet.
I investigated the features of these two groups of manuscripts. As a result, it develops that one belongs to an abridged edition of Mir'at which was compiled by al-Yunini, the other belongs to an abstracted version which was compiled by an anonymous editor. Although the latter has been regarded as a copy of an original text of Mir'at in former research, I point out the error of this conclusion. I have been unable to discover any copy of the original text among the 111 manuscripts.
Thus, as I point out, the manuscripts of Mir'at which have been used for historical research on medieval western Asia are not those of Mir'at itself, but are historical works abridged from original in a later period. In other words, medieval western Asian history has never been examined using Mir'at itself.
基調講演スィブト・ブン・アルジャウズィー著『時代の鏡』研究―特に10~11世紀部分の記述の史料的価値について―橋爪 烈第47回オリエント学会2005年10月 30日
論文Münich 378c写本の著者・題名の確定―『時代の鏡』諸写本との比較から―査読有橋爪 烈オリエント48,1,140-1532005年9月 10.5356/jorient.48.1400030-5219In this paper I deal with an unidentified manuscript held in the Bayerische Staatsbibliothek, Münich 378c, which is a chronicle covering 402-436H, namely the latter part of the Buwayhid dynasty. This manuscript preserves the content of the chronicle of Hilal al-Sabi, almost all of which has been lost, and has therefore been used in the study of Buwayhid history. Because it is an unidentified manuscript, its value as a source is diminished. In this paper I was able to determine the author and title of Münich 378c, and in that process it became clear that there is a problem of the manuscript line of Mir'at al-Zaman, and then I tried to organize this problem to.
In 1905 Amedroz examined Münich 378c by comparing it with the manuscript of Mir'at al-Zaman Or. 4619, but he came to no conclusion about the relationship. First, I reexamined his work, and I demonstrated the reason why he did not conclude that Münich 378c is a manuscript of Mir'at al-Zaman. Because, Or. 4619 is different from Münich 378c with respect to contents and the number of articles.
Second, I compared Münich 378c with manuscripts of Mir'at al-Zaman preserved in libraries of Istanbul, for example the libraries of Ahmet III and Köprülü. Münich 378c and the manuscripts of Mir'at al-Zaman in Istanbul turned out to belong the same line of manuscripts. Namely, Münich 378c is Mir'at al-Zaman, and the author is Sibt b. al-Jawzi.
Finally, in this paper I showed that Mir'at al-Zaman has two lines of manuscripts. Although this fact has been pointed out by Cl. Cahen and Li Guo, I demonstrated that problem of manuscript lines of Mir'at al-Zaman is more complicated than heretofore realized.
In 1905 Amedroz examined Münich 378c by comparing it with the manuscript of Mir'at al-Zaman Or. 4619, but he came to no conclusion about the relationship. First, I reexamined his work, and I demonstrated the reason why he did not conclude that Münich 378c is a manuscript of Mir'at al-Zaman. Because, Or. 4619 is different from Münich 378c with respect to contents and the number of articles.
Second, I compared Münich 378c with manuscripts of Mir'at al-Zaman preserved in libraries of Istanbul, for example the libraries of Ahmet III and Köprülü. Münich 378c and the manuscripts of Mir'at al-Zaman in Istanbul turned out to belong the same line of manuscripts. Namely, Münich 378c is Mir'at al-Zaman, and the author is Sibt b. al-Jawzi.
Finally, in this paper I showed that Mir'at al-Zaman has two lines of manuscripts. Although this fact has been pointed out by Cl. Cahen and Li Guo, I demonstrated that problem of manuscript lines of Mir'at al-Zaman is more complicated than heretofore realized.
基調講演アッバース朝前期におけるバイアとカリフ位橋爪 烈日本中東学会第21回年次大会2005年5月 15日
論文書評 佐藤次高著『イスラームの国家と王権』橋爪 烈オリエント47,1,171-1772004年9月 10.5356/jorient.47.1710030-5219
論文書評 ジョン・J・ドノヒュー著『イラクのブワイフ朝334H./945年から403H./1012年―未来に向けた制度の形成―』橋爪 烈東洋学報85,4,57-642004年3月
著書山川 世界史小辞典橋爪烈, 世界史小辞典編集委員会山川出版社10632004年1月 463462110X
著書アルバート ホーラーニー著『アラブの人々の歴史』湯川武監訳湯川 武, 阿久津 正幸第三書館6022003年12月 480740332X
論文共訳 ホーラーニー著 湯川武監訳『アラブの人々の歴史』橋爪 烈,,85-2152003年12月
著書ヒラール・サービー著『カリフ宮廷のしきたり』谷口淳一監訳橋爪烈松香堂書店2312003年3月 4879740330
論文共訳 ヒラール・サービー著 谷口淳一/清水和裕監訳『カリフ宮廷のしきたり』橋爪 烈,,-2003年3月
論文初期ブワイフ朝君主の主導権争いとアッバース朝カリフ―イマーラ、リヤーサ、ムルクの検討を中心に―査読有橋爪 烈史学雑誌CXII,2,60-832003年2月 10.24471/shigaku.112.2_2120018-2478Historians seem to regard the institution of the Caliphate as one of the most important problems in the Islamic political history. Even after the dissolution of the 'Abbasid Caliphate, that institution was still the main source of power and legitimacy, as seen in the Mamluk and Ottoman dynasties. It is generally understood that in the mid-ninth century when the amir al-umara' took over temporal power from the 'Abbasid Caliph, the Caliphate was reduced to a mere political symbol, granting legitimacy to the provincial regimes that were rising in various places at that time. A critical re-examination of the political relationships among the Buwayhid rulers and between the Caliph and the Buwayhid rulers, however, reveals that authorization by the 'Abbasid Caliph came not always into effect as the root of their legitimacy. In the earlier period, Buwayhid rulers were amirs appointed by the Caliph as his provincial officers. Acquiring the riyasa, which was the leadership of the Buwayhid family, became more important in claiming legitimacy after the struggle for power within that family. As a result, 'Adud al-Dawla, having won the riyasa of Buwayhid family, was no longer an amir appointed by the Caliph, but established himself as a "malik", meaning the holder of "mulk (sovereignty)", which did not originate from the 'Abbasid Caliphate. Judging from the above, the authority of the Caliphate as a political symbol was not always absolute, but rather was one of the several resources by which provincial regimes could legitimize their domination. So, when studying the development of political institutions after the emergence of the Saljuqid dynasty, must take the existence of malik and mulk into consideration.
基調講演婚姻に見るアッバース朝カリフ権橋爪 烈第44回オリエント学会2002年10月 20日
著書佐藤次高, 嶋田 襄平, 板垣 雄三, 日本イスラム協会監修『新イスラム事典』橋爪烈, 佐藤 次高平凡社6572002年3月 4582126332
著書佐藤次高編『西アジア史〈1〉アラブ』 (新版 世界各国史)橋爪烈, 佐藤 次高山川出版社6242002年3月 4634413809
基調講演ブワイフ朝初期におけるジバール政権の位置付け橋爪 烈第99回史学会大会東洋史部会2001年11月 11日(財)史学会東京大学本郷キャンパス法文1号館
論文アッバース朝カリフとブワイフ朝アミール-大アミールの検討を中心に-査読有橋爪 烈修士論文 慶應義塾大学文学研究科70,3,704-7052001年3月 0386-9334